Om kriget i Ukraina på lättläst svenska
Behöver jag vara orolig för krig i Sverige?
Det har blivit lite mindre säkert i Sverige,
och Försvarsmakten kontrollerar därför noga vad som händer.
De bevakar vårt land och länderna runt omkring, dygnet runt.
Sveriges statsminister har sagt så här:
”Vi befinner oss inte under direkt hot om väpnat angrepp mot Sverige.
Däremot har hotbilden ökat.”
Det betyder att ingen har hotat med att starta ett krig mot oss,
men risken för att någon ska hota med krig har ökat.
Just nu ser Försvarsmakten inget som vi behöver oroa oss för,
men det finns ändå en liten risk att någon försöker angripa Sverige.
Sverige ansöker om att gå med i Nato
Den 16 maj bestämde regeringen att Sverige ska ansöka om
att bli medlem i försvarsalliansen Nato.
Nato är ett samarbete mellan länder som ska hjälpa varandra
att försvara sig om det blir krig i deras länder.
Att vara medlem i Nato tycker regeringen är bästa sättet att skydda Sverige
nu när Ryssland har invaderat Ukraina.
Vad händer nu?
När ett land har ansökt om att bli medlem
bjuder Nato in till förhandlingar
för att diskutera villkoren och kraven för att bli medlem.
Sedan behöver de andra länderna i Nato godkänna det nya landet
och villkoren för att landet ska bli medlem.
Du kan få hjälp om du eller barnen är oroliga
Nu är det oroligt i världen, och varje dag hör vi nyheter om kriget.
Då är det naturligt att själv bli orolig.
Men det är viktigt att inte känna att man är den enda som är orolig.
Det gäller både vuxna och barn.
Du kan få hjälp från samhället om du är orolig.
Läs om det, och om vad du kan göra mer om du är orolig
på sidan Stöd vid oro
(sidan är inte på lättläst svenska).
Du som är vuxen behöver prata med barn som är oroliga för kriget.
Läs mer om det på BRIS webbplats.
Här hittar du mer information på lättläst svenska
Det här kan du göra för att Sverige ska vara tryggt
Alla vi som bor i Sverige kan hjälpas åt
så till att vi är förberedda på en kris,
och så att vi är trygga och säkra.
Du kan göra det här:
- Sprid inte falska rykten eller falsk information.
- Se över din beredskap hemma
så du till exempel har mat och vatten för en vecka. - Skydda din information mot cyberangrepp,
till exempel genom att ha olika och svåra lösenord. - Engagera dig på olika sätt,
till exempel genom att hjälpa sjuka och gamla.
Se upp för falsk information
Andra länder och vissa grupper försöker redan sprida information
för att vi ska tycka och göra sådant som de tycker är bra.
Det här kan de till exempel göra för att vi ska bli sämre på
att försvara vårt land och oss själva.
Bästa sättet att skydda sig mot sådan information
är att kontrollera noga var informationen kommer ifrån
och vilken sorts information det är.
Fråga dig själv detta:
- Är det fakta eller åsikter?
- Varför finns informationen?
- Vem kommer informationen ifrån?
- Kan du lita på den eller de som informationen kommer ifrån?
- Kan du läsa samma information någon annanstans?
- Är det ny eller gammal information?
- Varför finns den här informationen just nu?
Se över din beredskap hemma
Kriser och krig kan göra så att samhället inte fungerar
som vi är vana att det ska göra.
Till exempel kan det bli problem med att få el, värme och vatten.
Kriser eller krig i andra länder kan också göra
att mat och andra saker inte kommer till Sverige.
De som behöver mest hjälp får hjälp först
när det är kris i samhället.
De flesta måste vara beredda på att klara sig själva
i en vecka eller längre tid.
Om du är förberedd kan du hjälpa andra
som kanske inte klarar sig lika bra.
Tips för att förbereda sig hemma:
Mat
Det är viktigt att ha mat hemma som ger tillräcklig energi.
Använd mat som håller länge och som du kan laga snabbt,
som du kan laga med bara lite vatten
eller som du kan äta utan att laga.
Vatten
Rent vatten att dricka är nödvändigt för att leva.
Varje vuxen person behöver minst tre liter vatten på 24 timmar.
Du behöver kunna koka vattnet om du är osäker på om det är rent.
Toalett
Om toaletten inte fungerar kan du sätta hållbara plastpåsar
eller plastsäckar i toaletten.
Värme
Om elen försvinner när det är kallt ute blir det snabbt kallt inomhus.
Gör så här för att hålla värmen:
Samlas alla i ett rum, häng filtar för fönstren och lägg mattor på golvet.
Tänk på brandfaran!
Släck alla ljus och annat som ger värme innan ni somnar.
Vädra en kort stund ibland för att få in luft.
Information och kommunikation
När det händer något allvarligt behöver du kunna ta emot
viktig information från myndigheter, särskilt från Sveriges Radios kanal P4.
Du behöver kunna följa information på internet, i tidningar och på tv.
Du behöver också kunna ha kontakt med familj och vänner.
Om något akut händer behöver du kunna kontakta polis,
räddningstjänst eller sjukvård.
Att resa till och från Ukraina
Ingen ska resa till Ukraina, skriver Utrikesdepartementet.
Ingen ska heller resa till Ryssland.
Svenska medborgare som är i Ukraina ska försöka att resa därifrån.
Men det är svårt att flytta sig i landet,
eftersom det är undantagstillstånd där.
Personer som försöker resa från Ukraina måste själva bedöma
om det är säkert att resa.
Det beror på var i landet man är.
Ibland kan det vara bättre att vänta, stanna inomhus
och se vad som händer.
Man får försöka se om det verkar gå bra att resa därifrån.
Det går inte att resa från Ukraina med flyg,
Eftersom det är förbjudet att flyga över Ukraina.
Att åka tåg fungerar inte heller.
Det skriver Sveriges ambassad i Ukraina.
Det går att lämna Ukraina vid gränsövergångarna till andra länder,
men det kan vara långa köer i trafiken.
Att komma till Sverige från Ukraina
Ukrainska medborgare får resa in i Sverige
och stanna i 90 dagar.
De behöver inte ha visum,
men de ska ha ett biometriskt pass.
Biometriska pass har ett chip med information om personen,
till exempel fingeravtryck och foto.
De personer som söker asyl när de kommer till Sverige
behöver inte ha något pass.