Nya hårdare regler för hela Sverige
Det kan också gälla andra regler där du bor.
Kontakta din region om du vill veta vad som gäller där du bor.
Här hittar du kontakt-uppgifter till din region.
Du har ansvar för att skydda dig själv och andra mot covid-19.
Från 14 december ska du följa de här reglerna:
Stanna hemma om du har symtom
- Du ska stanna hemma om du har symtom på covid-19.
Du ska också göra ett test för att få veta om du har covid-19.
Symtomen som kan vara covid-19 är hosta, feber,
svårt att andas, snuva, täppt i nästan, ont i halsen,
ont i huvudet, ont i muskler eller leder, illamående,
svårt att känna lukter och smak, diarré.
- Läs mer om vad du ska göra om du eller någon som du bor med
har symtom eller har covid-19 här.
Träffa bara en liten grupp personer
- Träffa bara de personer som du brukar träffa.
Det kan vara personer du bor med
eller några få vänner och släktingar.
- Håll alltid avstånd till personer du träffar.
Träffa helst andra personer utomhus.
Håll avstånd och var inte på platser där många personer är
- Håll alltid avstånd till andra personer.
Det gäller både inomhus och utomhus. - Gå inte i butiker och köpcentrum om det är många personer där.
Åk inte buss, tåg eller spårvagn
om det är många andra personer där.
- Gå ensam och handla om du kan.
Var inte i butiker längre tid än du måste.
Håll avstånd om du reser
- Åk bara tåg eller annan kollektivtrafik
om du kan boka plats.
- Träffa inte nya personer när du är på resa
och när du har kommit fram. - Innan du reser, tänk på vad du ska göra
om du får symtom på covid-19 när du inte är hemma.
Då kan du inte träffa andra personer
och du behöver kunna resa hem utan att träffa någon.
Arbeta hemifrån så ofta du kan
- Bestäm tillsammans med din arbetsgivare
att du ska arbeta hemifrån när du kan. - Om du måste åka till arbetet,
försök ändra tiderna som du arbetar
så att du inte behöver åka tåg, buss eller spårvagn
när många andra också åker.
Då kan du kanske också vara på arbetet
när inte så många är där.
Tvätta händerna noga och ofta
- Tvätta händerna noga och ofta med tvål och vatten.
- Tvätta alltid händerna innan du äter, när du har varit på toaletten
och när du har varit där det finns personer du inte bor med.
Var extra försiktig när du träffar personer
som är över 70 år eller är i en riskgrupp
- Var extra noga med att följa alla regler
när du träffar personer som är över 70 år
eller är i en riskgrupp.
Här finns mer information om hur ni kan träffas
utan att smitta varandra med covid-19.
(Informationen är inte på lättläst svenska.)
- Var extra noga med att följa alla regler
om du hälsar på en person som bor på ett äldre-boende.
Följ också de regler som gäller för att hälsa på en person
på det äldre-boendet.
- Det är inte säkert att du har mindre risk att bli smittad
av covid-19 eller att smitta någon med covid-19
om du hade covid-19 under våren 2020.
Därför behöver du följa reglerna noga ändå.
Läs mer
- Läs mer om ditt eget ansvar
för att inte smitta någon med covid-19:
"Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19"
(informationen är inte på lättläst svenska). - Läs mer om hur du kan träffa andra
och resa utan att smitta någon med covid-19
under jul och nyår:
Folkhälsomyndighetens webbplats
(informationen är inte på lättläst svenska).
- Läs mer om hur du kan skydda dig själv och andra
från att bli smittade med covid-19:
Folkhälsomyndighetens webbplats
(informationen är inte på lättläst svenska).