Om medicin, tester och vård för covid-19

Här hittar du information om medicin mot covid-19 och om tester och vård för covid-19.

Fler ska testas för covid-19

Folkhälsomyndigheten vill att alla som har symtom
ska göra testet PCR som visar om de har covid-19.
Om människor testar sig kan man både undersöka
hur smittan sprids och minska smitt-spridningen.
Barn som är 6 år eller äldre ska testa sig om de har symtom. 

Det finns två olika typer av tester:

  • ett som visar om du har covid-19 eller har haft det nyss
  • ett som visar om du har antikroppar mot viruset.

Om du har antikroppar har du mindre risk
att bli smittad av viruset i ett halvår efter testet.

Kontakta vården om att bli testad

Kontakta vården i din region
för att fråga om du kan bli testad.
Här kan du läsa mer om det hos 1177 Vårdguiden:

Test för covid-19
(Informationen är inte på lättläst svenska.)

Tester som du köper och gör hemma
kan vara dåliga och ge fel resultat.
Gör ett test där du får hjälp av personal inom vården i stället.

Personer som har antikroppar får träffa andra

Det är mindre risk att du blir smittad av corona-viruset
om du har antikroppar.
Det betyder också att det är mindre risk
att du smittar någon annan.

Personer över 70 år
och personer som är i en riskgrupp.
ska inte träffa någon annan än de som de bor med.
Men personer över 70 eller i riskgrupp som har antikroppar
kan träffa till exempel sina barn och barnbarn.

Personer över 70 år eller i riskgrupp
som inte har antikroppar
kan också träffa barn och barnbarn
om barnen och barnbarnen har antikroppar.

Men varje person måste själv avgöra
vilka andra människor som han eller hon kan träffa.

Alla måste fortfarande tvätta händerna noga.
Alla ska också hålla avstånd
till personer som de inte brukar träffa
och stanna hemma om de är sjuka,
även om det bara är en förkylning.

Det finns ingen medicin mot covid-19

Det finns inget vaccin eller någon medicin mot
sjukdomen covid-19 än.
Just nu arbetar forskare och medicin-företag
med att göra ett vaccin mot covid-19.
Men det tar alltid lång tid att göra ett vaccin.
Även om forskarna arbetar hårt nu
kommer det nog inget vaccin under året 2020.

Myndigheten Läkemedelsverket arbetar med att göra
vaccin
tillsammans med myndigheter i hela världen.

Länk till Läkemedelsverkets information
om vaccin mot covid-19.

Informationen är inte på lättläst svenska.

Det finns människor och företag som säljer produkter
och säger att de hjälper mot covid-19.
Men de ljuger.
Ofta säljs de här produkterna på internet.
Det är olagligt att säja att något kan bota eller skydda mot covid-19.
Flera myndigheter arbetar med att få bort de här produkterna.

Köp ingenting som någon säger hjälper mot covid-19.
Anmäl till din kommun om du ser att någon säljer sådant.
Du kan också mejla till Livsmedelsverket på
registrator@slv.se.

Behandla covid-19

Sjukdomen covid-19 är som en förkylning eller influensa
för de flesta.
Du behöver inte åka till sjukhus om det är så för dig.
Men om du är mycket sjuk behöver du åka till sjukhus.

Ring till din vårdcentral om du plötsligt blir sämre
och har svårt att andas även när du vilar.

Eller ring 112 för att få en ambulans om du är mycket sjuk.

Gör så här för att må bättre

Det här kan du göra för att må bättre
om dina symptom känns som förkylning eller influensa:

  • Drick mycket. Det är extra viktigt om du har hosta eller feber.
  • Ha flera kuddar under huvudet när du sover.
  • Ta värktabletter som gör att febern går ner.
  • Vila mycket. Men gå upp och rör på dig ibland om du kan.
    Lungorna arbetar sämre om du ligger stilla länge.
    Det kan göra att du är sjuk längre.

Här kan du läsa fler råd hos 1177 Vårdguiden:

Råd om covid-19

(Informationen är inte på lättläst svenska.)

Om du behöver åka till sjukhus

En del som har covid-19 får lunginflammation.
De kan bli mycket sjuka och få svårt att andas.
Om det händer dig måste du åka till sjukhus.
Där kan du få en mask med syrgas över munnen för att andas lättare.
Du kan också få hjälp att andas med en maskin som kallas respirator.

Kontakta vården om du är sjuk länge

En del som har covid-19 är sjuka lång tid.
Det är särskilt vanligt bland dem som har varit på sjukhus.

Om du har haft covid-19
och har symtom kvar länge
kan du behöva rehabilitering för att bli frisk.

Kontakta din vårdcentral eller 1177 Vårdguiden
för att få veta vem du ska kontakta om det.

Uppdaterades