Idrott och träning

Att röra på sig och att träna är bra för hälsan. Folkhälsomyndigheten vill att vi fortsätter träna och idrotta också nu när corona-viruset och sjukdomen covid-19 sprids.

Här hittar du information om vad som gäller
för idrott och träning.

Det är tillåtet att tävla i idrott

Den som vill ordna en tävling i idrott
får göra det från och med den 14 juni.
Det har regeringen och Folkhälsomyndigheten bestämt.

En tävling kan till exempel vara
en fotbollsmatch eller en tävling i friidrott.
Tävlingen måste vara utomhus.
Högst 50 personer får vara med.
Det betyder att det inte får finnas
någon publik som tittar på tävlingen.

Det är tillåtet att tävla i alla typer av idrotter.
Både kvinnor och män får tävla.
De som tävlar måste vara friska
och hålla avstånd från varandra.

Råd till dig som idrottar och tränar

  • Gå inte och träna eller på sport-aktiviteter om du är sjuk.
  • Du som är över 70 år ska inte gå och träna
    eller gå på sport-aktiviteter inomhus.
  • Gör inte sådana rörelser eller sådan träning
    där du kommer nära eller rör vid andra människor.
  • Byt om till träningskläder hemma.
  • Dela inte vattenflaskor, munskydd eller handdukar med andra.
  • Torka av tränings-redskap med desinfektions-medel
    efter att du har använt dem.
  • Tvätta händerna noga med tvål och vatten eller handsprit.

Råd till idrottsföreningar

  • Se till att de som tränar eller idrottar
    inte kommer nära eller rör vid varandra.
  • Försök att träna utomhus om det går.
  • Se till att det inte kommer större publik än 50 personer
    och se till att publiken inte trängs.
  • Föreningar får ordna idrott och tävlingar för barn och unga.
  • Det är förbjudet att ordna tävlingar eller matcher
    där det är mer än 50 personer samtidigt.

Platser för träning och idrott får vara öppna

Gym, idrottshallar och simhallar får fortsätta vara öppna.
De som sköter om eller äger dessa platser måste ordna
så att risken för smitta från corona-viruset
är så liten som möjligt.

De måste följa Folkhälsomyndighetens råd
om hur man bedömer risken för smitta
och hur man minskar riskerna för smitta. 

Uppdaterades