Vaccin och covidbevis
(F5)
Boka tid för att vaccinera dig
Att vaccinera sig är det mest effektiva sättet
att inte bli allvarligt sjuk eller dö i covid-19.
Du som har haft covid-19 ska också vaccinera dig
och ta påfyllnadsdoser.
Om du har haft covid-19 har du fått ett skydd mot sjukdomen,
men vi vet idag inte hur länge det skyddet finns kvar.
Vaccin ger mer skydd än sjukdomen covid-19.
Det är regionerna som ansvarar för att vaccinera mot covid-19.
På 1177.se finns det information om hur du bokar tid för att vaccinera dig.
Välj först din region överst på sidan.
(F6)
Regler om att vaccinera sig för olika grupper
Gravida personer
Alla gravida personer bör vaccinera sig mot covid-19
eftersom vaccinerna ger ett bra skydd mot att bli allvarligt sjuk.
Det minskar också risken för tidig förlossning.
Barn och unga
Barn mellan 12 och 17 år bör vaccinera sig mot covid-19 med två doser.
Varje region bestämmer hur de gör med att föräldrarna ska godkänna
att deras barn får vaccinera sig.
Vaccinera barn som är 5 år eller äldre
Barn som lätt får luftvägsinfektioner bör vaccinera sig mot covid-19.
Det gäller barn som har fyllt 5 år.
Vuxna bör ta tre doser vaccin
Vuxna som är mellan 18 och 64 år bör ta tre doser vaccin mot covid.19.
Man kan även ta en fjärde dos hösten 2022,
om man vill.
Äldre och de i riskgrupp bör ta fem doser vaccin
Från och med den 1 september 2022
bör den som är 65 år och äldre ta fem doser vaccin mot covid-19.
Det gäller även personer i riskgrupp som är över 18 år.
Att vara i en riskgrupp betyder att man riskerar att bli svårt sjuk
om man smittas av covid-19.
(F7)
Vaccin mot covid-19 som används i Sverige:
- Comirnaty från Pfizer/BioNTech.
- Spikevax från Moderna.
- Nuvaxovid från Novavax.
(F8)
Hur skyddar vaccinationen?
Vaccinet ger ett bra skydd mot att bli allvarligt sjuk,
men det finns fortfarande en liten risk att bli smittad av covid-19
efter man har vaccinerat sig.
Det gäller för alla vacciner, inte bara de mot covid-19.
Vilka biverkningar kan man få av vaccin mot covid-19?
Det vanligaste biverkningarna är att till exempel bli öm eller svullen
runt området där du har fått sprutan.
Du kan även få muskelvärk, feber, huvudvärk och känna dig sjuk.
Det här är naturliga reaktioner från kroppen.
I de flesta fall får man små biverkningar och de går över på någon dag.
(F9)
Covidbevis
Covidbevis ska göra det lättare för oss att resa.
Covidbevis är gratis och du kan få covidbeviset digitalt eller på papper.
Det finns tre typer av covidbevis:
- Vaccinationsbevis, som visar att du har vaccinerat dig
- Testbevis, som visar att du har testat dig och inte har covid-19
- Tillfrisknandebevis, som visar att du har haft covid-19 och blivit frisk.
Covidbevis får du från E-hälsomyndigheten i Sverige.
Hur får jag ett covidbevis?
Du som har en godkänd svensk e-legitimation
kan beställa ett digitalt covidbevis på www.covidbevis.se
(texten är inte på lättläst svenska).
Om du inte har eller kan använda e-legitimation
kan du få ditt covidbevis hemskickat till dig.
Du som inte har en adress kan också beställa ett covidbevis.
Personer som inte har personnummer eller samordningsnummer
Personer som inte har svenskt personnummer eller samordningsnummer
får sina vaccinationer registrerade på så kallade reservnummer.
De här personerna kan från januari 2022 få vaccinationsbevis
om de kontaktar vården i sin region.
Men de måste ha vaccinerat sig i Sverige.
Kontaktuppgifter finns på 1177.se.