Hälsoråd vid värmebölja

Håll koll på inomhustemperaturen, drick mer och ta det lugnt. Här hittar du tips på hur du ska agera när det är riktigt varmt ute.
Det är viktigt att dricka mycket när det är varmt. Foto: Plainpicture/Johnér
  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen
    Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.
  • Drick mer vatten
    Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som till exempel grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.
  • Ordna en sval miljö
    Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.
  • Svalka dig
    E
    n kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.
  • Ta det lugnt
    Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Var uppmärksam på kroppens varningssignaler
    Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, till exempel vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.
  • Förvara läkemedel rätt
    Förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.
  • Undvik att lämna handsprit i bilen
    Handsprit innehåller alkohol och betraktas som mycket brandfarligt. När temperaturen stiger ökar avångningen i handspriten. Detta i kombination med en gnista eller låga kan orsaka en brand. Gnistor kan uppstå när man till exempel öppnar eller stänger bildörrar.

Källa: 1177 Vårdguiden och MSB.

Uppdaterades